onsdag den 3. oktober 2012

Tekstiltryk - på papir



Noget af det bedste ved at lære er... at lære nyt. Jeg glæder mig rigtig meget til at blive lukket ind en ny verden, når jeg i denne uge skal arbejde med tekstiltryk.

Forrige uge tog vi forskud på processen med 2 intense dage, hvor vi arbejdede med inspiration, design og trykketeknik.


Tanken var at starte en kretiv idé-proces op med fri leg på papir, som derefter dannede grundlag for udviklingen af forskellige ornamenter, som er velegenede til tryk.

Vi trykte på almindeligt papir med alle mulige trykkeredskaber. 

 
Grydesvamp
Dernæst var udfordringen af finde brudstykker, som egnede sig til enkeltelementer i et ornament, som kan trykkes på stof.


Jeg blev meget betaget af den effekt, som det giver, når man trykker med en træklods omviklet med sytråd.





Udfordringen er selvfølgelig at finde et ornament på det stor trykark, som kan fungere både alene og i rapport (som det hedder) med flere gentagne ornamenter, som kan vendes og drejes og leges med.


Ovenfor er ornamentet forstørret op, tegnet op med en pen på manifold (et stykke pergamentpapir meget lig bagepapir), klippet midt igennem og spejlvendt.


Men efter at have leget med form og størrelse, er jeg endt med et forstørret udsnit af det originale tryk, som jeg med stor forventning skal forsøge at trykke på stof på fredag.

Fortsættelse følger...

P.S. Det spændende ved den kreative proces er det omskiftelige. Indtil i eftermiddag var jeg ret overbevist om, at jeg skulle arbejde med et helt andet ornament. Men det er anden historie.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Kom gerne med kommentarer. Altid dejligt at vide, at der er nogen på den anden side af skærmen.