onsdag den 20. marts 2013

Bayeuxtapetet - broderi


Verden er fuld af historier fortalt i ord eller billeder. Èn af de mest fantastiske historiefortællinger er Bayeuxtapetet, som er en broderet beretning om Slaget ved Hastings i 1066.


Bayeuxtapetet er ikke et tapet, som vi kender det i dag, men en 50 cm. høj og 70 meter lang billedfrise broderet med uldgarn på bleget hørlærred.


Detaljerne omkring tapetets tilblivelse kendes ikke, men man mener, at det muligvis er broderet af en gruppe engelske nonner, og man gætter på, at det har taget omkring 10 år at fremstille. Men der er ingen tvivl om, at dette er et unikt stykke håndværk.

Jeg har desværre ikke set det i virkeligheden, men for en måneds tid siden fik jeg lov til at prøve kræfter med teknikken bag tapetet. Efter en introduktion til tapetets broderisting, fik vi til opgave at vælge et motiv fra det originale tapet, som vi skulle sy efter samme teknik.


I modsætning til andre typer broderi er Bayeuxtapetets teknik kendetegnet ved at være en udtryksform snarere end en kunstform. Formålet med tapetet var at fortælle en historie ikke at vise forfinet broderikunst, så stingene er grove, og linjer og udtryk er nogle steder vinde og skæve.


Det ses også i dette skønne hus, som jeg valgte.


Det minder mig om nogle af de huse, man finder i Ole Lund Kirkegaards børnebøger.


Jeg kopierede billedet op i den størrelse, som det har på tapetet, og tegnede det over på et stykke tyndt papir (manifold). Dernæst overførte jeg billedet til et stykke hørlærred ved hjælp af et lysbord.


Og så var jeg klar med broderigarn i uld til at genskabe et af husene fra det originale Bayeuxtapet.


Teknikken består kort fortalt af to typer sting. Et sting, som tegner motivets linier op, og et sting, som fylder det ud.


Det var en omfattende opgave, men det gik forbløffende hurtigt, fordi uldgarnet er tykkere end almindeligt broderigarn, og derfor bliver fladerne hurtigere fyldt ud end med fx almindelige fladsting i bomuldsgarn.


I modsætning til det originale tapet, som er holdt brune og grønne jordfarver, har jeg skejet ud og valgt lidt mere kulør. Den skarpe iagttager kan muligvis også spotte flere afvigelser i mønstre og udfyldning på motivet.



Nu står huset færdigt, presset og sat i ramme, og for mig er der kun tilbage at ønske mig en tur til Bayeux i Normandiet og se det originale tapet. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Kom gerne med kommentarer. Altid dejligt at vide, at der er nogen på den anden side af skærmen.